När du kräver återbetalning till ditt kreditkort innebär det att du begär att pengar som tidigare dragits från kortet återförs till kontot. Detta kan ske av olika anledningar, såsom returnering av varor eller om företaget du handlar hos går i konkurs. För att göra anspråk på återbetalning är det viktigt att känna till dina rättigheter som konsument.
När kan man kräva återbetalning?
Det finns olika situationer när du har rätt att kräva en återbetalning till ditt kreditkort. Vi kommer gå igenom två vanliga skäl: Vid konkurs och bedrägeri.
Vid konkurs
Om företaget du handlar från går i konkurs och du inte fått din produkt eller tjänst, kan du ha rätt att kräva återbetalning. Kontakta din bank, förklara situationen och ge dem nödvändig information som de kan behöva för att utreda ärendet.
Vid bedrägeri
Om du upptäcker obehöriga transaktioner på ditt kreditkort som kan bero på bedrägeri, bör du omedelbart anmäla detta till din bank. Banken kommer i sin tur att undersöka ärendet, och om bedrägeri bekräftas, har du rätt att få pengarna utbetalda till ditt konto.
Få pengar tillbaka via försäkring
Många kreditkort har försäkringar som ingår när du köper varor eller tjänster med kortet. Det är ett sätt att skydda sig från bedrägerier eller i fall något skulle gå sönder.
Exempel på vanliga försäkringar som ingår med kreditkort:
- Avbeställningsskydd
- Allriskförsäkring
- Betalsskydd
Processen för att begära återbetalning
När du vill kräva återbetalning till ditt kreditkort finns det en process att följa. Här förklarar vi steg-för-steg hur du går tillväga.
Kontakta företaget
Först bör du kontakta företaget där du har gjort köpet och be om en återbetalning. Förklara varför du vill ha pengarna tillbaka, och ge dem möjlighet att lösa problemet.
Kontakta kortutgivaren
Om företaget inte löser problemet kan du vända dig till din kortutgivare. Informera dem om situationen och be om hjälp med återbetalningen. Kortutgivaren kan i vissa fall hjälpa dig att få pengarna tillbaka.
Använda allmänna reklamationsnämnden
Om varken företaget eller kortutgivaren kan lösa problemet kan du som konsument ta hjälp av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en oberoende bedömning av ärendet. Om ARN bedömer att du har rätt till återbetalning kan de ge rekommendation om återbetalning.
Vanliga frågor om återbetalningar på kreditkort
Det tar vanligtvis 3-5 bankdagar att få återbetalning till ditt kreditkortskonto.
För återbetalning måste du vanligtvis returnera varor eller få ersättning för felaktiga köp.
Kontakta din bank eller kreditkortsföretag för att begära återbetalning och följ deras anvisningar.
Varje bank och kreditkortsföretag har sina egna regler, så kontrollera med dem för specifika deadlines.
Läsvärda artiklar: