När du får ett nytt betal- och kreditkort är det viktigt att du aktiverar kortet innan du kan använda det för såväl fysiska köp som onlineköp. Låt oss gå igenom några enkla steg för att aktivera ditt kort.
Varför måste man aktivera kortet?
När du får ett nytt kreditkort är det nödvändigt att aktivera det innan du kan börja använda det. Men varför är denna aktivering så viktig? Svaret ligger i säkerheten. Aktiveringsprocessen fungerar som en bekräftelse på att kortet har nått rätt person. Om kortet skulle råka hamna i fel händer innan det når dig, förhindrar denna aktivering att någon obehörig kan använda det. Det är alltså ett viktigt steg för att säkerställa att kortet används på ett tryggt och säkert sätt.
7 metoder på hur du aktiverar ditt kort
För att aktivera ditt kort, bankkort eller kreditkort, kan du göra något av följande:
- Genomför ditt första köp i en butik med chip och pinkod.
- Handla på nätet där Mobilt BankID krävs.
- Ta ut kontanter med kortet och pinkod vid en uttagsautomat.
- Logga in i bankens app eller internetbank och aktivera kortet där.
- Kontakta bankens kundservice via telefon.
- Använd bankens telefonsupport för att aktivera kortet.
- Besök ditt närmaste bankkontor för personlig hjälp med aktivering.
Kom ihåg att olika banker kan ha varierande metoder, så kontrollera vad som gäller för just ditt kort.
Andra läsvärda artiklar:
Vanliga frågor och svar
Aktivering av kortet innebär att du förbereder ditt nya betal- eller kreditkort för användning genom att följa bankens instruktioner.
Du kan enkelt aktivera ditt bankkort genom att göra ett köp i en betalterminal eller ett uttag med chip och pinkod. Alternativt kan du logga in på din internetbank och aktivera kortet där.
Tiden det tar att aktivera kreditkortet varierar, men oftast kan du börja använda det så snart du har följt aktivering instruktionerna från din bank.
Ja, det är möjligt att aktivera ett kort för ditt barn. Följ bankens rekommendationer, och om barnet har tillgång till en app eller internetbank, kan de själva aktivera sitt kort där.
Ja, om du har fått ett helt nytt Visa-kort måste det aktiveras innan du kan använda det för alla typer av köp. När det är aktiverat kan du använda det för kontaktlösa köp såsom blippa.
Om du har beställt ett kreditkort och fått det utskickat måste det aktiveras för att kunna användas för kontaktlösa köp, exempelvis att blippa eller handla på nätet. Detta gäller både nya kort och utbyteskort.
Bankerna skickar ut nya kort som ”passiva” av säkerhetsskäl om kortet skulle försvinna under leveransen. Endast den med pinkod eller inloggningsuppgifter kan aktivera kortet.
Nej, du måste göra ett köp med chip och pinkod för att aktivera det. Efter att du har gjort ett sådant köp kan du använda blippa och betala utan kod.
För att aktivera ditt bankkort för internetköp loggar du in på din internetbank och gör önskade inställningar för kortanvändning på nätet. Om du har ett helt nytt kort måste detta också aktiveras innan det kan användas.
Vissa kortutgivare erbjuder möjlighet att tillfälligt stänga kortet. Det går även att stänga och öppna för köp och uttag i vissa regioner eller för internetköp. Vill du stänga kortet helt kan du spärra det.
2 kommentarer
Hej jag skriver till er för att min betalning till Swedbank inte fungerar, Jag har aktiverat mitt nya kort med två inköp som jag gjort. Mina försök att göra betalningarna till banken har misslyckats. Mitt nya betalkort har samma kontonummer som det gamla kontokortet hade. Jag vet inte om de tre siffrorna, CCV ?? var de samma. När jag slagit in kontokortsnumret, får jag en fråga om jag vill betala och jag svarar att det vill jag. Efter några sekunder får jag upp ett felmeddelande och en fråga om jag kan göra ett nytt försök och jag får samma felmeddelande.
jag har varit i kontakt med Swedbank och fått en fråga om jag kan göra om aktiveringen av kortet hos min bank. Detta har jag inte gjort ännu.
Hej Hans,
Vi är inte ansluta till eller samarbetar med några banker angående deras specifika kort och aktiveringen av kort. Denna webbplats är endast till för att dela information om de olika bankerna. Därför kan jag inte hjälpa dig med aktiveringen av ditt kreditkort, utan hänvisar dig till den utfärdande banken.
Har du problem med det kortet du har idag så kan det vara så att CCV koden är annan, så testa skriva in den nya. Men som sagt, bäst hjälp kommer du att få om du hör av dig direkt till banken som utfärdade ditt kort.