Trots obefintlig marknadsföring har över 20 000 kunder valt att öppna sparkonto hos Klarna. Foto: Tiko Aramyan/Shutterstock.
Ekonomi NyheterKlarnas nya erbjudande om sparkonton har fått ett fint mottagande bland svenska sparare. På knappt en månad har omkring 20 000 kunder öppnat sparkonton i den svenska bankutmanaren, rapporterar Di Digital.
Tidigare i sommar lanserade Klarna möjligheten för kunder att öppna sparkonton hos bolaget. I en intervju med Di Digital avslöjar Klarnas produktchef David Fock att bolaget på knappt en månad lockat omkring 20 000 sparkunder och att det öppnas flera tusen sparkonton i bolaget varje vecka.
– Vi är försiktigt positiva, intresset och mottagandet har varit ungefär som förväntat. Produkten passar väldigt väl in hos Klarna, vår bild är att sparande och shopping ligger väldigt nära varandra”, säger David Fock, produktchef på Klarna, till Di Digital.
Inte lagt några pengar på marknadsföring
Enligt David Fock har Klarna inte lagt några pengar alls på att marknadsföra sina sparkonton. Det man gjort är att informera befintliga kunder om att tjänsten nu finns tillgänglig, vilket verkar ha räckt långt.
David Fock uppger för Di Digital att han är förvånad över att användartillväxten varit så stor trots att det inte skett någon marknadsföring. Enligt Fock arbetar Klarna fortfarande på att förbättra tjänsten och kommer att börja marknadsföra sparkontona först när produkten är i ett mer utvecklat stadium.
Klarnas förmånliga ränta kan vara anledning till användartillförseln
När Klarna lanserade sina sparkonton gjorde de det med löftet om att ge sina sparkunder Sveriges bästa ränta. Och det löftet har de hållit.
På Klarnas sparkonton utan bindningstid erbjuds en ränta på 0,96 procent. Det är 0,01 procentenheter högre än Sevenday Banks motsvarande sparkonto som har en ränta på 0,95 procent.
För sparkonton med bindningstid erbjuder Klarna ännu förmånligare räntor. Med 24 månaders bindningstid får man 1,61 procent, med 12 månader 1,41 procent och med sex månader 1,21 procent.