Svenskarna handlingsvanor är kopplade till pandemin, både när det gäller mat och kläder. Foto: eldar nurkovic/Shutterstock.com och fiphoto/Shutterstock.com
Ekonomi NyheterSvenskarna har handlat mer under augusti i år jämfört med 2019. Den ökade försäljningen har en koppling till pandemin. Samtidigt fortsätter försäljningen minska på många håll inom modebranschen.
Svensk Dagligvaruhandel har mätt upp hur försäljningen har utvecklats under den senaste månaden. Totalt steg försäljningen med 5 procent i augusti från samma månad förra året. Försäljningstillväxten inom e-handeln låg på hela 89,1 procent, skriver SvD Näringsliv.
Ser man till hela perioden juni–augusti var försäljningstillväxten totalt 6,8 procent. Under hela sommaren har matinköp utgjort en stor del av svenskarnas inköp.
Ökande försäljning är kopplat till pandemin
Tillväxttalen för sommaren var därmed högre i år än i fjol, konstaterar vd:n för Svensk Dagligvaruhandel, Karin Brynell.
– Förklaringen är naturligtvis kopplad till pandemin, som startade under våren men också har påverkat sommarplaner och semesterkonsumtion.
Klädkedjor kämpar med minskad försäljning
När det gäller klädförsäljningen har butikerna dock haft minskad försäljning med 17,9 procent. Det skriver Breakit baserat på Stilindex som tas fram av Svensk Handel Stil.
Det var många klädkedjor som varnade för kris eller rentav gick i konkurs redan i våras. Modebranschen har det fortfarande kämpigt på många håll och återhämtningen går långsamt.
– Med tanke på handelns viktiga betydelse för att skapa både levande städer och jobb till många unga runt om i landet, är det stora värden som nu står på spel, säger Svensk Handels näringspolitiska chef Mats Hedenström.
Lyckligtvis vägs delar av tappet hos de fysiska butikerna upp av e-handeln, som klarat sig betydligt bättre.
H&M har lyckats vända till vinst
En klädkedja som däremot har klarat sig oväntat bra det pågående kvartalet är H&M. Efter en tung sommar även där har företaget vänt till vinst de senaste månaderna, skriver SvD Näringsliv.
Vändningen har skett tack vare stark kontroll över kostnader och högre fullprisförsäljning, menar H&M. Det slutliga resultatet av kvartalet presenteras den 1 oktober, men preliminärt kommer det att hamna omkring två miljarder kronor före skatt.
H&M skriver att koncernen hade 900 stängda butiker vid kvartalets början, av 5 000 butiker totalt. Nu är det bara 200 butiker som är tillfälligt stängda.