När du shoppar från utländska sajter kommer du snart få betala svensk moms i stället för momsen för landet produkten kommer ifrån. Foto: 13_Phunkod/Shutterstock.com
E-handel NyheterDenna sida innehåller annonser
Från och med andra halvåret 2021 gäller svensk moms när någon handlar på nätet från Sverige, oavsett vilken sajt konsumenten handlar från. Det kan göra vissa varor dyrare, men är till fördel för svenska e-handelssajter, skriver SvD Näringsliv.
Vid halvårsskiftet inför EU nya momsregler för e-handeln. Reglerna innebär att momsen ska betalas i det land där köparen finns, oavsett vilket land köpet görs ifrån. Beställer du något från en utländsk sajt från Sverige gäller alltså svensk moms.
Dyrare pris på europeiska varor, men inga övriga skillnader
För nätshoppare i Sverige innebär det att momsen kan bli dyrare om man köper produkten från en europeisk sajt, framför allt när det gäller lågprisvaror. Regeringen räknar med omkring 250 miljoner kronor mer i skatteintäkter varje år som följd av de nya reglerna.
Skatteverkets rättsliga expert Kerstin Alvesson tror inte att de nya momsreglerna i övrigt kommer göra så stor skillnad för konsumenter i Sverige. Här hanteras momsfrågor redan på liknande sätt, sedan exempelvis uppståndelsen kring paketströmningen från Kina via sajten Wish och Postnords hantering av detta. Andra länder i EU kommer att påverkas mer.
Svenska e-handlare kan konkurrera bättre
Några som gynnas av regeländringen är de svenska e-handlarna. För dem blir skattereglerna mer rättvisa och ger bättre förutsättningar till konkurrens med utländska e-handlare.
– Det är rimligt att alla konkurrerar med samma momssatser, säger Stefan Kvarfordt, som är expert hos branschorganisationen Svensk Handel.
De flesta sajter lär hantera momsen själva
Momsbetalningen ska i grunden hanteras av bolaget bakom e-handelssajten. Men om sajten inte tar på sig detta kan konsumenten få göra det i stället, via det företag som levererar paketet.
Att låta kunden hantera administrationen och momsbetalningarna är dock krångligt och kan leda till att sajter som väljer detta får färre kunder, tror Kerstin Alvesson. De flesta plattformsföretag kommer därför troligen hantera momsen själva.
Det blir också lättare att kontrollera systemet om hela EU har ett gemensamt momssystem, menar hon vidare.