Banker Nyheter
Om drygt ett år kommer det vara möjligt att använda fingeravtryck och ansiktsigenkänning när du handlar på nätet med ett Mastercard. Med etableringen av biometri ska shopping på nätet bli säkrare.
Både konsumenter och banker är positiva till biometriska lösningar
Allt fler biometriska funktioner når marknaden, på både surfplattor och smartphones. Funktionerna är något som konsumenterna gärna använder, och med tanke på att EU ställer krav på en stark autentisering ligger dessa biometriska lösningar för betalning verkligen i tiden.
Biometri används för att känna igen en persons fysiologiska eller beteendemässiga egenskaper. Det kan exempelvis vara ansiktsigenkänning eller fingeravtryck.
I juni förra året presenterade Mastercard en undersökning som visade att 98 procent av konsumenterna skulle föredra biometri framför lösenord för att göra betalningar. Även en rapport som genomförts av Oxford University i samarbete med Mastercard visade att 92 procent av bankerna i Storbritannien var positiva till biometriska lösningar.
Biometrisk teknik ska användas för shopping på nätet
Tanken är att de banker som ger ut Mastercard-kort ska kunna erbjuda biometri vid autentisering vid shopping på nätet. För att sedan genomföra ett köp på nätet behöver konsumenten bara identifiera sig, exempelvis med fingeravtryck. Även kontaktlösa transaktioner som görs i butik ska kunna göras med hjälp av biometri.
”Biometri matchar konsumentens förväntningar på ännu säkrare och smidigare betalningslösningar i sin allt mer digitala livsstil. Det gör köpet mycket enklare då konsumenten slipper komma ihåg lösenord utan istället använda sitt fingeravtryck eller en bild av sig själv för att autentisera köpet. Något som kommer såväl konsumenter, handlare och banker till nytta”, säger Sasha Krstic, regionchef Mastercard Norden och Baltikum, i ett pressmeddelande.
Mastercard har varit drivande i arbetet under flera år
Under flera år är det Mastercard som har varit mest drivande i arbetet med biometrisk teknik inom betallösningar. Den tjänst man tagit fram snabbar inte bara på köpprocessen, den förbättrar även säkerheten. Att bli utsatt för bedrägeri är helt plötsligt mycket mindre troligt. Den nya tekniken kommer vara aktuell för konsumenterna från april 2019.