gata i Haga i Göteborg, full av folkBesökarna är på väg tillbaka till Göteborg, och besöksnäringen behöver anpassa sig efter de nya trenderna. Foto: Lasse Ansaharju/Shutterstock.com

Ekonomi Nyheter

Denna sida innehåller annonser

Pandemin har förändrat vårt sätt att konsumera. De här nya mönstren måste besöksnäringen förstå och anpassa sig efter för att kunna komma tillbaka och även fortsätta utvecklas när pandemin är över. Det är syftet med Mastercards nya samarbete med Göteborg & Co.

De två samarbetspartnerna ska skapa en digital plattform där Mastercard ska dela insikter om de förändrade konsumtionstrenderna. De insikterna kan sedan användas som grund för beslut hos lokala besöksnäringsaktörer i Göteborg, till exempel kring vad de ska investera i.

En sådan plattform skapar också bra förutsättningar för innovationer, vidareutveckling och forskning inom besöksnäringen.

Lokalt initiativ för hållbar turism

Just besöksnäringen har drabbats väldigt hårt av pandemin. Men nu börjar människor vara villiga att resa mer igen. Det öppnar möjligheter att arbeta med såväl offentlig som privat sektor för att bygga upp en långsiktigt hållbar besöksnäring dit turisterna känner sig välkomna.

Det säger Malin Berge, vice ordförande för strategisk tillväxt för Mastercards verksamhet i Norden och Baltikum.

– Vårt samarbete med Göteborg & Co är ett utmärkt exempel på ett lokalt initiativ som vi också tror kan bli internationellt gångbart , säger hon i ett pressmeddelande.

Hopsamlad data ska hjälpa till att locka besökare

Insikterna som Mastercard delar med sig av består av data som samlats in från både det egna nätverket och andra källor. Datan har sedan sammanställts och anonymiserats.

Nu kan aktörer i Göteborg såsom butiker, restauranger och reseföretag ta hjälp av plattformen för att förstå hur besökare beter sig och tillämpa detta för att få människor att börja resa till Göteborgsregionen igen.

Påbörjat arbete får nya möjligheter

Göteborg & Co påbörjade arbetet med en plattform för besöksnäringen redan ifjol. Men nu genom Mastercards samarbete blir förutsättningarna ännu bättre.

– Mastercard är en perfekt partner som kan bidra med erfarenhet från andra städer och nya insikter genom sin anonymiserade data, tycker vd:n för Göteborg & Co, Peter Grönberg.