Mobiltelefon och kreditkort i vektorgrafikTillståndet från Finansinspektionen att bedriva betaltjänster inom hela EU är viktigt för Bynks framtida expansion. Foto: Andrey Suslov/Shutterstock.com

Kreditgivning Nyheter

Nu har Bynk fått klartecken från Finansinspektionen att erbjuda betaltjänster inom hela EU. Enligt bolaget planerar de även att lansera ett eget betalkort, rapporterar Breakit.

Bynk är en stark aktör för konsumentkrediter på den svenska marknaden. I framtiden vill bolaget kunna utmana storbankerna och bli en 100 procent europeisk digital bank. 

Tillstånd att bedriva verksamhet inom hela EU

Bolaget har bland annat lanserat en betaltjänst för privatpersoner och de arbetar på att ta fram flera betaltjänster. Bynk har även ingått ett samarbete med Blocket. I framtiden vill Bynk även ha ett eget betalkort.

Nu har Finansinspektionen gett Bynk tillstånd att erbjuda betaltjänster inom hela EU. Till Breakit säger Bynks vd, Emil Hansson, att tillståndet är en nyckel för framtida expansion. Det här skapar möjligheter för Bynk att växa i hela EU om bolaget vill det och när de väljer att göra det.

Däremot vill inte Emil Hansson avslöja när bolaget ska expandera i Europa. Det kommer bli en start för nya tjänster.
 
Flera betaltjänster och eget betalkort

Till att börja med kommer man att bygga ut produktutbudet. Sedan bolaget inledde samarbetet med Blocket där de lanserade deras checkout-tjänst har man fått väldigt bra feedback. Nu vill man utöka samarbetet med Blocket genom att kunna erbjuda fler betalmöjligheter. Dessutom vill bolaget bland annat ge ut ett avgiftsfritt betalkort.

Det är inte länge sedan som Bynk var i blåsväder. Under hösten fick bolaget kritik av Konsumentverket i delar av sin marknadsföring med ”Hela Sverige bynkar”. Bynk valde efter kritiken från Konsumentverket att ta bort reklamfilmen.
 
Enligt Di Digital har det inkommit 38 stycken anmälningar om vilseledande marknadsföring. I en anmälan står det bland annat ”Kort helt utan avgifter, lurar kunden att tro att det är gratis fast räntan är hutlös och fakturaavgiften grym”.

Enligt Bynk för bolaget en dialog med Konsumentverket eftersom det är viktigt att de gör saker på rätt sätt. Bolaget vill följa praxis enligt lag och ordning. Men bolaget höll inte riktigt med om de delar som Konsumentverket anmärkte på och för nu en dialog framåt.