Från och med den 1 juli ändras betaltjänstlagen i hopp om att minska skuldsättningen. Kredit får inte längre vara ett förvalt betalningsalternativ. Foto: VAKS-Stock Agency/Shutterstock.com
Betallösningar NyheterI takt med att e-handeln har ökat har det även blivit vanligare att betala med kredit på nätet, vilket har ökat skuldsättningen. Nu ändras reglerna för att minska skulderna för de som shoppar på nätet, skriver SvD Näringsliv.
För att skydda svenska konsumenter mot ökad skuldsättning och minska skulderna i samband med nätshopping införs nu nya regler. Från och med den 1 juli ändras betaltjänstlagen. Betalföretag och e-handlare får inte lyfta fram möjligheten till kreditbetalning före direktbetalning, och kreditbetalning får inte vara ett förvalt alternativ.
Med nya lagen måste konsumenten själv välja kredit
Finansmarknadsminister Per Bolund sa i ett pressmeddelande i februari att det alltid ska vara en medveten handling att ta ett lån. Det här förslaget säkerställer att konsumenter tar en kredit för att de vill ha det, och inte bara för att alternativet är förvalt.
Sveriges konsumenter har arbetat med förslaget om att ändra reglerna och är nöjda med att den nya betaltjänstlagen ändras.
Många som drar på sig kredit ofrivilligt
Sveriges konsumenters konsumentvägledare och expert på konsumenträtt, Maria Wiezell, säger i en kommentar till SvD Näringsliv att det är många konsumenter som kontaktat dem och sagt att de inte har förstått att de har valt kredit som betalningsalternativ. När de har genomfört köpet har kredit varit förvalt och eftersom de inte har ändrat det så har de hamnat där utan att de gjort ett aktivt val.
Enligt Maria Wiezell kan det finnas orsaker till att man handlar på faktura men det finns de som inte förstår innebörden av att handla på faktura och vilka konsekvenser det kan få. När du går in och handlar i en fysisk butik ska förstahandsvalet vara att du betalar dina varor direkt.
E-handlare och betalföretag kritiserar den nya lagen
Den nya lagen har dock fått hård kritik från både betalföretag och e-handlare som påstår att den nya lagen gör det svårare för konsumenterna samtidigt som kostnaderna för företagen ökar.
Svensk Handels näringspolitiska expert i betalfrågor har sagt att det har funnits en bristande förståelse för branschen och att de har varit kritiska till grundarbetet. För deras medlemmar resulterar det i merarbete och ökade kostnader och för konsumenten blir det krångligare.
Men enligt Maria Wiezell är det extra momentet en liten ansträngning i förhållande till de besvär som konsumenter upplever när de ofrivilligt drar på sig en kredit.