Låneutmanaren Bynk stäms av Konsumentombudsmannen för vilseledande reklam och brist på måttfullhet i deras reklamfilmer. Foto: Press/Konsumentverket
Kreditgivning NyheterKonsumentombudsmannen stämmer nu låneutmanaren Bynk med ett hot om vite på en miljon kronor. Konsumentombudsmannen anser inte att Bynk följer konsumentkreditlagens krav på måttfullhet, skriver Konsumentombudsmannen i ett pressmeddelande.
Konsumentombudsmannen anser inte att Bynk följer konsumentkreditlagens krav på måttfullhet med reklambudskapen ”hela Sverige bynkar” och att man kan ”låna sig lycklig”. Reklambudskapet strider mot marknadsföringslagen och anses otillbörligt mot konsumenter.
Vilseledande reklam och brist på måttfullhet
Konsumentombudsmannen skriver i ett pressmeddelande att man har valt att rikta in sig på fyra reklamfilmer. I tre av de fyra filmerna visas skämtsamma scener i ett vardagsperspektiv där personer med betalningssvårigheter löser sin ekonomi genom att öka eller pausa sin kredit. Enligt Konsumentombudsmannen är budskapet väldigt tydligt.
I den fjärde filmen är budskapet att det går att ”låna sig lycklig” och att ”hela Sverige bynkar” något som Konsumentombudsmannen anser är vilseledande om Bynk inte kan visa att alla i hela Sverige faktiskt bynkar.
Konsumentombudsmannen anser att det är extra allvarligt med marknadsföringens måttfullhet eftersom reklamen riktar sig till människor som redan har skulder eller riskerar att bli överskuldsatta.
Reklamfilmerna kan leda till vite på en miljon kronor
Mellan mars 2018 och februari 2019 investerade Bynk 266 miljoner kronor på marknadsföring i olika medier. För att kunna finansiera marknadsföringen tog bolaget in en halv miljard i riskkapital från bland annat Schibsted.
Konsumentombudsmannen yrkar nu på att Bynk ska betala en miljon kronor i vite enligt stämningsansökan men Emil Hansson, vd på Bynk, tror inte att Bynk kommer att behöva betala vitet.
Efter Bynks första kontakt med Konsumentverket tog man bort filmerna. Men trots det låg filmerna kvar på Bynks Youtube-sida i flera dagar, men marknadsfördes inte aktivt. När detta uppmärksammades tog Bynk till slut bort dem även därifrån.
Önskar ett tydligare regelverk för marknadsföring av krediter
Konsumentverket har tagit upp viktiga frågor kring hur marknadsföringen i branschen utformas säger Emil Hansson.
Emil Hansson säger till DiDigital att de välkomnar att myndigheten nu tydliggör reglerna för hur finansiella företag får marknadsföra krediter.
Sambla, Anyfin och Klarna är andra kreditbolag som tidigare har fått kritik från Konsumentverket för sin marknadsföring.