Svenskarna handlade för mer pengar under Black Friday än något tidigare år. Foto: Pressmaster/Shutterstock.com
E-handel NyheterFörsäljningen under Black Friday var i år större än någonsin. Experterna väntar sig en lägre ökning av reorna till kommande år, men tvivlar inte på att konceptet med rea hela veckan är här för att stanna.
Under årets Black Friday slog svenska konsumenter nytt rekord. Shoppingsiffrorna ökade nämligen till 7,1 miljarder kronor, enligt Breakit. Enligt betaltjänsten Klarna, som hanterar ungefär hälften av transaktionerna inom e-handeln i Sverige, rör det sig om en ökning med 14 procent, skriver SvD Näringsliv.
E-handeln störst under rea-helgen
En tredjedel av svenskarna handlade varor under fredagen, varav hälften av köpen gjordes online. I genomsnitt handlade varje konsument för 2 980 kronor, och de mest populära varorna var kläder och hemelektronik, skriver Breakit.
Den höga ökningen av e-handel innebar att Postnord hade större volymer att hantera. Under hela den gångna helgen hanterade bolaget sammanlagt 955 000 paket. Detta är 6,5 procent fler än vid Black Friday-helgen förra året.
Ökningen av mindre paket, som levereras direkt i brevlådan, var strax under 45 procent från 2018. Där var den totala mängden 230 000 paket.
Black Friday är här för att stanna
Även om reapriserna numera gäller under hela helgen, och i många fall hela veckan, ökade försäljningen som mest under just Black Friday. Detta trots att priserna faktiskt minskade något till söndagen jämfört med fredagen, enligt uppgifter från sajten Pricerunner. Samtidigt visar dock statistik från Prisjakt, en annan jämförelsesajt, att var sjunde vara faktiskt steg under fredagen.
Konceptet med Black Friday-rea har på senare tid ifrågasatts från flera håll. Men Nicklas Storåkers, som är vd för Pricerunner, tror att reorna är så pass etablerade nu att de kommer att stanna och fortsätta att växa.
Att hålla rea under hela veckan är också en trend som är här för att stanna, säger Nicklas Storåkers till SvD Näringsliv. Däremot tror han att butiker kommer att gå mer åt att ha rabatter på specifika varor, snarare än hela sitt sortiment
Handlare känner sig tvungna att hålla rea
Även Svensk Handel tror att rean numera är fast etablerad, även om den troligen kommer att växa långsammare framöver. Men för många handlare är det mer av ett måste än en möjlighet, då man tappar försäljning genom att inte rea ut varor. Detta innebär en utmaning för butiker med små marginaler.
– En del lyckas få upp volymerna med lägre priser, medan andra som sänker priset ändå inte får upp försäljningsvolymen. Det är lite konsumentens marknad, säger Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson.