Klarna är det första bolaget i segmentet köp-nu-betala-senare som kommer kunna erbjuda sina kunder ett lojalitetsprogram. Foto: vepar5/Shutterstock.com
E-handel NyheterBetaltjänstbolaget Klarna lanserar lojalitetsprogrammet Vibe där poäng kan växlas in mot till exempel presentkort. Funktionen ska locka användarna till Klarnas betaltjänst, rapporterar Breakit.
Klarna kommer att lansera ett eget lojalitetsprogram på den amerikanska marknaden redan nu i juni. Det nya lojalitetsprogrammet heter Vibe, och planen är att kunna lansera det även i Sverige, Storbritannien, Tyskland och Australien, som är flera andra viktiga marknader för Klarna.
Sebastian Siemiatkowski säger i ett pressmeddelande att de är extremt stolta över att Klarna är det första bolaget i segmentet köp-nu-betala-senare som kommer att kunna erbjuda ett lojalitetsprogram som är helt personligt anpassat.
Lojalitetsprogrammet ska ta shoppingen till nästa nivå
Klarna har nästan 8 miljoner kunder i USA. Fokus för Klarna ligger nu på att kunna ge alla deras kunder i USA en shoppingupplevelse utöver det vanliga som är både den bekvämaste, mest sömlösa och njutbara upplevelsen.
Lojalitetsprogrammet innebär att kunderna i USA kommer att kunna tjäna Vibe-poäng på sina köp online eller i de butiker som är anslutna till programmet. För varje spenderad dollar tjänar kunderna en Vibe-poäng.
I pressmeddelandet skriver Klarna också att de kunder som är Vibe-medlemmar även kommer att få tillgång till vissa särskilda reor. Vidare skriver Klarna att deras app har över 4,4 miljoner nedladdningar i USA och att antalet kunder är närmare 8 miljoner i landet.
Satsningen i USA har kostat på
I december 2019 visade Klarnas delårsrapport att bolaget backade närmare en halv miljard kronor efter att de nyligen har tagit in över 4 miljarder kronor i riskkapital för att de skulle kunna fortsätta sin expansion i USA. Klarna har lagt mycket krut på satsningen på den amerikanska marknaden. Enligt tidigare uppgifter har Klarna vuxit med 6 500 nya handlare på årsbasis.
Delårsrapporten för de första nio månaderna under 2019 visade att expansionen i USA kostade på. Under den tidsperioden omsatte bolaget 5 miljarder kronor men gjorde en rörelseförlust på 481 miljarder kronor. Delårsrapporten för 2020 som vi tidigare rapporterat om visade att Klarnas kreditförluster har ökat.