E-handeln fortsätter att växa trots det optimistiska pandemi-läget. Det visar Postnords e-handelsbarometer. Foto: grapestock/Shutterstock.com
E-handel NyheterDenna sida innehåller annonser
Postnords e-handelsbarometer visar på fortsatt tillväxt för e-handeln, trots att pandemiläget nu ser mer optimistiskt ut. Ökningen är tydligast i dagligvaruhandeln som steg med 27 procent under det andra kvartalet 2021 jämfört med samma period 2020. Det skriver Di Digital.
Restriktionerna lättar och samhället öppnar upp allt mer, men e-handelstrenden fortsätter att växa sig allt starkare. Under det andra kvartalet steg siffrorna från redan höga nivåer, visar Postnords e-handelsbarometer. Enligt Postnords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder räknade nog många med att e-handeln snarare skulle bromsa in under 2021, efter den kraftiga tillväxten förra året. Men så är alltså inte fallet, och nu ser man att e-handelssiffrorna tickar uppåt i samma takt som innan pandemin.
– Folk har helt enkelt inte gått tillbaka till den fysiska handeln även om det optimistiska corona-läget tillåter det, säger han till Di Digital.
Dagligvaruhandeln ökade mest under det andra kvartalet
Enligt e-handelsbarometern var det dagligvaruhandeln som ökade mest under det andra kvartalet 2021 med 27 procent jämfört med det andra kvartalet 2020. Barnartiklar och leksaker växte med 22 procent och möbler och inredning med 21 procent jämfört med i fjol.
Få väljer hållbara leveransalternativ
Barometern har även granskat vilka leveransalternativ som varit populärast. Kunderna må uppge att de sätter ett högt värde på hållbarhet, men när det kommer till kritan placerar sig ett hållbart leveransalternativ längst ner på intresselistan när det ställs mot andra alternativ.
Däremot har intresset för flexibla leveransalternativ som postboxar ökat jämfört med förra året.
Fler e-handlare erbjuder fria returer
Carl-Fredrik Teder konstaterar att frågan om fria returer och dess påverkan på klimatet har varit en het potatis under de senaste åren, men att de har sett att många e-handlare ändå tycker att det är viktigt för relationen med kunderna.
Enligt barometern erbjöd 22 procent av e-handlarna fria returer under det andra kvartalet 2021, vilket kan jämföras med 16 procent förra året.