Klarna satsar på att bli mer konsumentvänliga genom att stärka konsumentskyddet och slopa alla onödiga avgifter. Att handla online ska inte leda till oändlighetskrediter. Foto: William Potter/Shutterstock.com
Betallösningar NyheterDenna sida innehåller annonser
Klarna vill sätta ny standard i kreditbranschen. I ett led att bli ännu mer konsumentvänligt genomför bolaget en rad produktförändringar där man bland annat slopar alla onödiga avgifter, skriver Klarna i ett pressmeddelande.
Klarna har under det senaste året arbetat med att kartlägga kreditmarknaden i Norden för att synliggöra kreditbranschens utmaningar. Bolaget har bland annat synat villkoren för konsumenter som genomför köp på internet, både hos sig själva men även hos konkurrenter.
Skuldsättningen har ökat explosionsartat
Även om andelen skuldsatta svenskar är mindre nu jämfört med 2010 så har den skuldsättningen ökat. Andelen blancolån står för mer än hälften av konsumtionslånen, enligt Finansinspektionens uppskattning.
Skulderna har ökat explosionsartat framför allt när det gäller lån som ligger mellan 100 000 och 500 000 kronor, något som Kronofogden har varnat för. Även när det gäller köp på kredit online har man höjt ett varningens finger för de risker som finns.
Bättre villkor för konsumenterna
För att stärka konsumentskyddet vill Klarna sätta press på både bank- och kreditbranschen för att kunna erbjuda betalningar och krediter som är mer hållbara. För att kunna erbjuda konsumenterna bättre villkor genomför Klarna fyra större produktförändringar. Samtidigt ska det göra Klarna till den mest hållbara partnern för handlare.
Fortsätta stärka konsumentskyddet
Under våren genomfördes genomgripande A/B-tester på några av Klarnas produktförbättringar. A/B-testerna visade bland annat att andelen försenade betalningar minskade. Under sommaren har man dessutom testat produktförbättringarna hos flera stora e-handlare. Resultaten har varit positiva.
Enligt Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski har man ett ansvar att göra positiv skillnad. En av förändringarna som Klarna genomför är att ta bort alla onödiga avgifter. Dessutom vill man ge kunderna hjälpmedel så att de klarar av att betala sin skuld i tid och sluta med oändlighetskrediterna. Klarna kommer fortsätta att arbeta med att stärka konsumentskyddet.