Optimismen är stor hos e-handlarna inför det kommande året, trots att konkurrensen från de fysiska butikerna är på väg tillbaka. Foto: Andrey_Popov/Shutterstock.com
E-handel NyheterDenna sida innehåller annonser
Senaste e-handlarindex från Pricerunner visar på fortsatt lovande framtid för nätbutiker, skriver Di Digital. 7 200 handlare har berättat hur de upplever försäljningen ur tre perspektiv: kvartalet som gått, i dagsläget, och året som kommer.
Framtidstron är det som sticker ut mest. Under årets första månader uppgick detta index till det högsta någonsin: 73,9. 67 procent av handlarna svarade att de väntar sig bra eller till och med mycket bra försäljning under kommande 12 månaderna.
Optimismen hos e-handeln håller alltså i sig, trots att vaccineringen är igång och pandemin förhoppningsvis kommer att vara över snart. Att samhället och därmed fysiska butiker öppnar upp igen behöver inte vara ett hinder för e-handeln.
– Förra årets rekordhöga vinster och tillväxt, till stor del på grund av coronaeffekten, är långt ifrån att klinga av, säger Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner.
Storhelgerna förra kvartalet drar ner dagens index
Det totala indexet har dock blivit något mindre sedan det förra kvartalet. Men det beror mer på säsong än något annat, tror Nicklas Storåkers. I årets början brukar e-handlarindex vara lite lägre, och särskilt med tanke på det starka året som gått är det inte så konstigt.
Försäljningen det första kvartalet 2021 gick ner med 5,5 enheter och hamnade på 63,8. Även det är fullt normalt, efter de stora reorna på Black Friday och i mellandagarna kvartalet innan.
Vinsten återinvesteras trots risker
70 procent av e-handelsbolagen gick med vinst 2020, med 35 procent högre plusresultat än året innan. De flesta – 61 procent – kommer att återinvestera vinsterna genom att bredda erbjudandet av produkter.
Att bolagen vågar utöka sitt lager och riskera att saker inte blir sålda tyder också på stor optimism, menar Nicklas Storåkers.
April var vändpunkten för förra årets handel
Siffrorna för april i år kommer bli svåra att jämföra med förra året. Det var nämligen den månaden som pandemin verkligen tog fart; evenemang avbokades och klädförsäljningen minskade, medan människor i stället ville ha hygienartiklar och trädgårdsutrustning.
– Vissa nätbutiker vi talar med utvecklas just nu svagare än förra året, andra starkare. Just andra kvartalet kommer bjuda på en blandad kompott, säger Nicklas Storåkers.