Nordeas expert tror att vårt köpbeteende med ökad e-handel kommer att hålla i sig även efter pandemin. Konsumenter har upptäckt bekvämligheten med att handla online. Foto: Rawpixel.com/Shutterstock.com
E-handel NyheterNordea har samlat in data från kortbetalningar från sina 10 miljoner kunder runt om i Norden. All denna data ska användas för en stor studie om köpbeteenden under pandemiåret: E-commerce and corona.
All data är anonymiserad, och med tanke på den stora mängden blir resultatet mer tillförlitligt än om studien hade samlat in enkätsvar, skriver Breakit.
Fyraårigt skutt från innan pandemin
Johan Trocmé är en av dem som tagit fram studien. Han arbetar som chef för tematisk analys på Nordea.
Han säger att det redan innan pandemin fanns en tydlig trend mot ökad e-handel. Men medan den före covid-19 stod för 15 procent av detaljhandeln har andelen nu gått till 25 procent.
– Det är ett fyraårigt skutt jämfört med tidigare års tillväxt, och vi tror att utvecklingen till stor del kommer att hålla i sig. I så fall kommer e-handeln stå för 30 procent redan år 2024, säger Johan Trocmé.
Mathandeln på nätet har ökat mest
Inte minst är det mathandeln på nätet som har blivit pandemins vinnare. Innan pandemin skedde bara 2 procent av matköpen på nätet. Nu har detta gått upp till 3,5 procent, alltså nästan dubbelt så mycket.
I stort sjönk våra köp av produkter med 10 procent under första smittvågen förra våren. Men tjänsteköp drabbades ännu hårdare och sjönk med 70 procent. Det beror förstås till stor del på att restauranger, flygbolag och hotell blev mindre tillgängliga på grund av restriktioner.
Företag måste anpassa sig för fortsatt e-handel
Att trenden kommit sig av påtvingade restriktioner betyder inte nödvändigtvis att den går över när vi kommer ur pandemin. Bekvämligheten och nyttan för konsumenten gör att många kommer fortsätta handla på nätet, tror Johan Trocmé.
Därför behöver företag anpassa sig efter denna verklighet för att konkurrera i framtiden, menar han vidare.
Det är många startup-bolag som kämpar med just detta, märker Oskar Kihlmark som jobbar med Nordeas team Startup & Growth. Hans tips är att hålla e-handelslösningen tydlig och enkel, och tidigt låta kunderna veta vilka betalsätt och extrakostnader som finns. Det bör också gå att handla utan inloggning.
– Och håll en dialog med dina kunder löpande, vad tycker de och vad vill de ha, avslutar han.