En svensk version av Amazons sajt verkar inte ha lockat fler köpare än andra webbutiker – än så länge. Foto: Worawee Meepian/Shutterstock.com
E-handel NyheterÄr Amazons lansering i Sverige ett hot mot svenska handelsaktörer? Det var det många som frågade sig i höstas när Amazon.se skulle lanseras. Men än så länge har sajten inte gjort något större väsen av sig, konstaterar SvD Näringsliv. Det finns dock utrymme för dem att växa på lång sikt, tror flera experter.
Amazons svenska sajt lanserades i slutet av oktober i höstas. Många var oroliga för vad det skulle innebära för svenska e-handelskonkurrenter och och fysiska butiker.
Men utöver de underliga maskinöversättningar som fick stor uppmärksamhet vid lanseringen har det varit väldigt tyst. Det pratas inte alls lika mycket om Amazon i dag som inför lanseringen.
Allt var inte klart innan lanseringen
Jonas Arnberg är vd för HUI, ett undersökningsföretag som ägs av Svensk Handel. Han menar Amazon inte har blivit lika dominanta på marknaden i första läget som många varit rädda för. Bland annat har de inte fått med sig något större antal varumärkesägare.
– Uppenbarligen var det viktigare för dem att öppna än att vara färdiga, kommenterar han till SvD Näringsliv.
Trots detta har människor fortsatt respekt för Amazon och tror att de kan åstadkomma mer på längre sikt, menar Jonas Arnberg.
Miljontals besökare, men inte populäraste sidan
Än så länge är Amazon långt ifrån den populäraste shoppingsidan för svenskarna. Medan Amazon dominerar på den amerikanska och brittiska marknaden, och även i flera andra europeiska länder, är de inte ens på topp 100 i Sverige. Det visar Amazons egen analystjänst Alexa.
Ändå hade svenska Amazon 10–11 miljoner besökare under november och december månad. Besökssiffrorna ligger i linje med liknande näthandelssajter, såsom Elgiganten och Prisjakt.
Thomas Jensen, som är detaljhandelsexpert på Boston consulting group, säger att många besök på Amazons sajt är korta. 67 procent av besökarna i december gick in på sidan för att snabbt lämna den igen. Exempelvis Elgigantens motsvarande andel är 37 procent.
Amazon kan vinna marknadsandelar på lång sikt
Det finns dock gott om chanser för Amazon att stärka sin position framöver. Thomas Jensen påpekar att företaget har satsat långsiktigt även på andra marknader.
– Jag tror fortfarande på ett scenario att de når 5-10 procents marknadsandel över tid i Sverige, säger han till SvD Näringsliv.