Under september månad minskade e-handeln för första gången sedan pandemins utbrott. Men jämfört med september 2019 ökade e-handeln med 14 procent. Foto: KellySHUTSTOC/Shutterstock.com
E-handel NyheterUnder september månad minskade e-handeln. Enligt Postnords E-barometer uppvisade september månad den lägsta e-handelssiffran sedan coronapandemin bröt ut i våras, rapporterar Breakit.
E-handeln minskade under september månad jämfört med tidigare månad. Men jämfört med september 2019 så ökade e-handeln med 14 procent.
Under våren och i samband med coronapandemins utbrott ökade e-handeln och slog nya rekord. Efter myndigheternas uppmaningar att stanna hemma sköt e-handeln i höjden. Under andra kvartalet växte e-handeln med 49 procent.
Digitaliseringen tog fart i samband med pandemin
I och med pandemin är det många som har talat om digitaliseringen och att den har tagit stora steg framåt. Den ökade e-handeln har även avspeglats i Postnords E-barometer som visar utvecklingen av svensk e-handel. Rapporten E-barometern släpps varje månad och visar hur svenskarnas e-handel har förändrats.
Men nu verkar det som att trenden med den ökande e-handeln har brutits. Av de tillfrågade uppgav 73 procent att de hade gjort något inköp på nätet under september månad. Det är en minskning med fyra procent jämfört med juli och augusti då hela 77 procent valde att göra inköp på nätet.
Ökad smittspridning, Black Friday och julen kan ge ny skjuts till e-handeln
Postnords e-handelsrådgivare Arne Andersson och detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder skriver i rapporten att det kan vara ett tecken på att en viss tillbakaströmning till den fysiska handeln har skett. Samtidigt säger de att det ska bli intressant att se hur utvecklingen fortgår i takt med att virusspridningen verkar ta fart igen i landet och när shoppinghelger som Black Friday och julhandeln närmar sig.
Undersökningen visar också att andelen svenskar som oroar sig för en en kommande lågkonjunktur har minskat. Hela 78 procent oroade sig för en kommande lågkonjunktur under våren när vi befann oss i början av pandemin. i september var det bara 56 procent som uppgav att de var oroliga för en kommande lågkonjunktur.
Det som handlas mest på nätet är fortfarande skönhet och hälsa, och klädhandeln går näst bäst.