Tre mastercardkort i en solfjäderformationMastercard fördjupar sitt samarbete med det svenska betalkortsbolaget Doconomy. Foto: denys999/Shutterstock.com

Nya kreditkort Nyheter

Svenska betalkortsbolaget Doconomy fördjupar nu sitt samarbete med betalkortsjätten Mastercard. Pengarna ska få Doconomy att växa, skriver DiDigital.

Dagens konsumtionssamhälle påverkar klimatet, och Doconomy vill med sin affärsidé visa vilken klimatpåverkan olika inköp har. Dessutom ska kunderna kunna klimatkompensera för sina inköp. 

Mastercard-användare kan mäta sitt klimatavtryck genom plattformen

Betalkortsbolaget Doconomy grundades 2018 och har sedan starten tagit in cirka 25 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Ålandsbanken. Doconomy har sedan tidigare ett samarbete med betalkortsjätten Mastercard. Men nu väljer Mastercard att investera ytterligare i det svenska betalkortsbolaget.

I och med att samarbetet fördjupas kommer de banker som utfärdar Mastercard-kort kunna erbjuda sina användare en plattform som mäter koldioxidavtrycket genom Doconomy. 

Doconomy lanserar eget betalkort nästa år

Doconomys egna betalkort testas nu av en mindre grupp människor, men planen är att kortet ska lanseras brett nästa år. Samarbetet med Mastercard kommer göra att Doconomy kan nå ut till många nya kunder.

Enligt Mastercards regionchef för Norden och Baltikum, Erik Gutwasser, kommer samarbetet leda till att många företag och människor kan se sitt klimatavtryck på ett sätt som är lätt att förstå och ta till sig. Doconomys vd, Nathalie Green, tror att samarbetet med Mastercard kan leda till att fler får upp ögonen för hur inköpen påverkar klimatet. 

Enligt Nathalie Green är det avgörande att man har rätt partner när företaget är så ungt. Till stor del är handlar det om en utbildningsinsats. Många har dålig koll på sin klimatpåverkan, men när man börjar förstå så kryper det in under skinnet.

Vill inte avslöja hur stor investeringen är

Varken Mastercard eller Doconomy vill avslöja hur stor investeringen är. Men enligt Erik Gutwasser är den väldigt betydelsefull och den visar att bolagen kan arbeta ihop för något de verkligen tror på.

Pengarna som Mastercard investerar ska få Doconomy att fortsätta växa. Enligt Nathalie Green har bolaget redan börjat växa och man har anställt några personer. Fokus nu ligger på att etablera Doconomys företagserbjudande.