Visa är den största betaltjänsten i världen, följt av Mastercard. Foto: Theethawat Bootmata/Shutterstock.com
Betallösningar NyheterDet går väldigt bra för världens största betaltjänster på aktiemarknaden. Placeras expert tittar på siffrorna och kommenterar prognosen inför nästa år.
Det är höga siffror som syns i Placeras översikt över betaltjänsternas aktier. Tillsammans har aktierna hos de globalt största betaltjänsterna stigit med hela 41 procent under året.
Av 20 betaltjänster är det bara en som har gått bakåt, nämligen tyska Wirecard. Dock beror detta inte på resultaten, utan snarare på att de har utsatts för anklagande skriverier vid återkommande tillfällen.
Visa och Mastercard är störst i branschen
Visa och Mastercard är de ledande betaltjänsterna och äger de allra flesta betalkort som används världen över. Visa, som är allra störst, har ett marknadsvärde på 388 miljarder dollar, och deras aktiekurser har stigit med 36 procent i år. För Mastercard är motsvarande marknadsvärde 276 miljarder dollar, och där har det skett en stigning på 47 procent.
Inför nästa år väntas en ökning för Visa med 17 procent, till 6,21 dollar. P/e-talet för Visa ligger på 29 inför nästa år. Med p/e-talet menas price/earnings: ett nyckeltal som anger hur köpvärd en aktie är utifrån priset på aktien och bolagets vinst.
För Mastercard ligger p/e-talet för 2020 på 31, och man väntar sig att priset per aktie kommer att stiga till 9 dollar, det vill säga med 17 procent.
Riktkursen för dessa jättar är i genomsnitt 201 dollar för Visa och 308 dollar för Mastercard.
Paypal är stora inom e-handeln
Det tredje största fintechbolaget i världen är Paypal, en amerikansk betaltjänst som för några år sedan köpte upp svenska Izettle. Bolaget har särskilt stor omsättning när det kommer till e-handeln, där den i dag beräknas till 25 000 miljarder dollar och fortsätter att stiga.
Paypal värderas i nuläget till 123 miljarder dollar, och inför nästa år ligger p/e-talet på 43. Riktkursen är på 126 dollar per aktie och väntas alltså stiga rejält.
Digital betalning fortfarande på framfart i Europa
Den stora tillväxten för digitala betalningslösningar ligger dock fortfarande framför. Detta trots att man skulle kunna tycka att det redan borde ha fått sitt genomslag, menar Karl Lans på Placera.
Han pekar på att 78 procent av alla konsumentköp i Europa fortfarande görs i kontanter. Störst är siffran i Italien, där det gäller 86 procent av köpen.
I Sverige är siffran i stället den motsatta. Enligt uppgifter som Riksbanken samlade in förra året var det 80 procent av svenskarna som betalade sitt senaste inköp digitalt.